Amerikaanse retailers in luxegoederen lijken geen last te hebben van de economische mailaise. Volgens Mastercard heeft de luxesector in juli bijna twaalf procent meer verkocht dan een maand daarvoor.
Al tien maanden achter elkaar wordt de voorafgaande maand overtroffen. Zo verkocht juwelenzaak Tiffany’s in de eerste drie maanden van 2011 voor 761 miljoen dollar aan sieraden, een omzetstijging van twintig procent. Ook automerken als Porsche, Mercedes en BMW hebben een vruchtbare periode achter de rug. Porsche zag de winst over het eerste halfjaar met 59 procent stijgen.
De positieve cijfers liggen volgens analisten aan het feit dat de inkomenskloof tussen arm en rijk in de VS groter is dan ooit. Topinkomens zwemmen in geld, terwijl ketens als Walmart genoodaakt zijn kleinere porties aan te bieden omdat consumenten ze anders niet kunnen betalen. Ruim tachtig procent van het geld dat Amerikaanse consumenten besteden is in handen van een elite van twintig procent.
Luxeketens VS draaien op volle toeren
Gepubliceerd op 11 augustus 2011 om 00:00
Reacties 0