Zelfstandige modedetaillisten leggen het af tegen ketens
Gepubliceerd op 16 juni 2005 om 00:00
De Nederlandse mode-industrie heeft het in 2004 zwaar gehad en ook de eerste drie maanden van dit jaar vielen tegen. Dat stelt ING in een in mei 2005 gepubliceerd rapport. Vorig jaar werd voor meer dan 6 miljard euro aan kleding ingevoerd, 3% meer dan in 2003. De kledingexport groeide met 4% naar 3,8 miljard euro, maar in januari was echter weer spake van een kleine importdaling. Ondanks een licht aantrekkende economie kocht de Nederlandse consument minder kleding en detaillisten in deze sector hebben het dan ook niet makkelijk. Deze dalende winkelomzetten kunnen onder meer toegeschreven worden aan de prijsdalingen, per saldo -3%. Zowel damesmode als bodyfashion werden geconfronteerd met de grillen van de consument. De onderzoekers noemen het opvallend dat in de grote steden minder aan kleding uitgegeven werd, terwijl in het noorden van Nederland de kledingconsumptie juist met 2% groeide. De kledingketens lijken steeds meer marktaandeel te veroveren, ten koste van de zelfstandige detaillisten. Grilige consumenten kiezen vaker voor de textielsuper om zowel luxe kledingstukken als basics te kopen. Dit koopgedrag biedt kansen voor winkeliers uit het middensegment, die een opvallende kledinglijn bieden.
Reacties 0