Belgische bakkers veroveren marktaandeel op supermarkt
Gepubliceerd op 16 juni 2005 om 00:00
De ambachtelijke bakkers in Belgie hebben het afgelopen jaar voor het eerst sinds lange tijd weer marktaandeel gewonnen. Het marktaandeel van de speciaalzaken groeide met 1%, waardoor gerekend in bestedingen 59% van het brood bij de warme bakker gekocht wordt. Dat blijkt uit recente cijfers van de Belgische organisatie voor warme bakkers, VLAM. Deze ontwikkeling is best opvallend te noemen aangezien de Belgische warme bakkers - evenals hun Nederlandse collega`s - de afgelopen jaren marktaandeel aan de supermarkten hebben verloren. In Nederland lijken de supermarkten de strijd te hebben gewonnen; ze zijn inmiddels de grootste broodverkopers. In Belgie daarentegen kopen de meeste consumenten nog altijd hun brood bij de speciaalzaak. Het VLAM denkt dat dit te maken heeft met het zeer goede imago dat de Belgische bakkers hebben. Uit onderzoek is naar voren gekomen dat 90% van de Belgen de traditionele bakker als `de specialist voor brood en banket` beschouwt en deze ziet als `een echte vakman`. De klantentrouw aan de warme bakker groeide vorig jaar van 60 naar 62%. Ondersteund door een promotiecampagne weten de bakkers hun uitstekende imago bij de Belgische consumenten te verzilveren.
Reacties 0