American Apparel-campagne ‘seksistisch’

Nederlandse activisten hebben openlijk hun woede geuit over de nieuwe reclamecampagne van American Apparel. De activisten bestempelen de campagne als ‘pedofilie’. Op de poster zou een vrouw afgebeeld zijn die eruit ziet als een minderjarig meisje.

In het kader van de campagne ‘weg met seksistische reclame’ plakten de tegenstanders in de nacht van 14 op 15 augustus een sticker van Stichting Martijn op de poster van American Apparel. “De reclame is namelijk een typisch voorbeeld van het utoptische beeld dat wordt geschept waaraan vrouwen dienen te voldoen”, aldus de activisten. “De vrouw lijkt ontzettend jong, draagt vrijwel geen kleren, is onnatuurlijk dun, heeft geen haar op haar benen, heeft grote borsten en kijkt gewillig de camera in. Het merk probeert de illusie te creeëren dat vrouwen op het model kunnen lijken en door mannen begeert worden als ze hun kleding in deze winkel kopen.”

De campagnes van het merk zorgden vaker voor ophef. In 2009 uitte een Australische vrouwenorganisatie haar onvrede over de beelden die American Apparel publiceerde. Toch probeert de retailer ook een ander signaal af te geven. Begin dit jaar adverteerde de keten met modellen die hun okselhaar niet hadden geschoren. Ook werd met de campagne ‘American Apparel brings bush back’ de terugkeer van het schaamhaar gepromoot. Ook deze initiatieven vielen niet bij iedereen in goede aarde.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!