Apple-reseller iCentre neemt alle zeven filialen over van concurrent MaxMe. Daarmee is de keten dit jaar naar verwachting goed voor 135 miljoen euro omzet. Directeur Wouter Schortinghuis is nog lang niet klaar met uitbreiden. “We hebben het oog op meer overnames.”
Apple riep de resellketens in het leven om klanten in de winkelstraten te bereiken. Geselecteerde bedrijven die gespecialiseerd zijn in de verkoop van Apple-producten krijgen het certificaat ‘Apple premium reseller’ van het hoofdkantoor in Californië. In korte tijd verschenen namen als iCentre, iFactors en MaxMe.
De inrichting van de winkels en de personeelsopleiding zijn tot op de millimeter voorgeschreven. “Er zijn exacte voorwaarden waar precies de iPhones in je winkel moeten liggen, waar de laptops en de prijskaartjes”, aldus Schortinghuis, die de werkwijze prima vindt. Ieder jaar voert Apple een controle uit om de kwaliteit te waarborgen. “Er is tot in de perfectie over nagedacht. Als dit in zes winkels goed werkt, dan rol je die werkwijze zo uit naar twaalf winkels.”
Schortinghuis wil, net als Apple-topman Steve Jobs, uitbreiden naar scholen en de zakelijke markt. Jobs stelt dat een scholier niet zonder een laptop kan om zich te ontwikkelen. Schortinghuis heeft inmiddels contact met honderd scholen. Voor het stijgende marktaandeel van webverkopen is de ondernemer niet bang. “Omdat Apple met nogal vernieuwende producten op de markt komt, wordt persoonlijk advies in winkels alleen maar belangrijker.”
iCentre wil blijven uitbreiden
Gepubliceerd op 18 augustus 2011 om 00:00
Reacties 0