Frequente aankopen stijgen hardst in prijs

Producten die de consument frequent koopt zijn de afgelopen vijf jaar bijna twee keer zo hard in prijs gestegen als producten die niet frequent worden gekocht. Sinds juli 2006 zijn producten zoals levensmiddelen en autobrandstoffen gemiddeld 13,3 procent duurder geworden. Producten die veel minder frequent worden gekocht, zoals elektronica, werden gemiddeld 7,5 procent duurder. Dat blijkt uit woensdag gepubliceerde cijfers van het CBS.

Omdat consumenten vaker te maken hebben met frequente aankopen dan met niet-frequente, hebben zij hogere prijsstijgingen ervaren dan het officiële inflatiecijfer. Frequente aankopen bestaan voor 33 procent uit levensmiddelen. Eten en drinken in horecagelegenheden en autobrandstoffen beslaan elk twaalf procent.

Eind 2007 werden frequente aankopen een stuk duurder, waardoor zij sterker in prijs stegen dan de inflatie. Dit kwam vooral door stijgende prijzen van levensmiddelen en autobrandstoffen als gevolg van de hogere prijzen op de wereldmarkt. In de zomer van 2008 liep het verschil met de inflatie op tot bijna drie procentpunt. Sinds eind 2009 stijgt de benzineprijs op jaarbasis opnieuw sterker dan de inflatie, waardoor ook nu de prijsstijging van vaak gekochte producten hoger is.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!