Vrijwel alle consumenten vinden het leuk om op straat gratis samples aangeboden te krijgen. Dat blijkt uit een onderzoek van Evidens in opdracht van promotiebureau Monsterscore. Abonnementenverkopers en donateurwervers zijn daarentegen verre van populair bij het winkelend publiek. Toch scheert een aantal grote gemeentes de promotievormen over één kam.
Van de ondervraagden tussen de 25 en 45 jaar gaf 96 procent aan enthousiast te worden van gratis uitgereikte samples. Voor de overige vier procent hangt dit af van het product. Niemand gaf aan sampling als vervelend te ervaren. Drie van de vier shoppers in dezelfde leeftijdscategorie vinden het daarentegen vervelend om op straat een krant of tijdschrift te krijgen en te worden benaderd door een promotor van abonnementen. Aangesproken worden door wervers voor goede doelen vindt ruim tachtig procent van de winkelaars vervelend.
Ondanks het grote verschil in waardering stelt onder meer de gemeente Utrecht dat het winkelend publiek alle vormen van promotie op straat hinderlijk vindt. Dit bemoeilijkt vervolgens het verkrijgen van een vergunning om de populaire gratis samples uit te delen.
Na drie weken wist 98 procent van de ondervraagde zich nog te herinneren welk product men op straat had ontvangen en ruim tachtig procent kon de merknaam noemen. Bijna de helft gaf aan het product in de toekomst waarschijnlijk te gaan kopen.
Reacties 0