Lagere winst FrieslandCampina

FrieslandCampina heeft zijn winst en het bedrijfsresultaat in de eerste helft van dit jaar zien dalen. Dit blijkt uit woensdag gepubliceerde cijfers. De oorzaak van deze resultaten lag in de tegenvallende zuivelconsumptie en margedruk in Europa en dure boerenmelk.

De winst daalde met bijna negentien procent naar 127 miljoen euro, het bedrijfsresultaat met bijna twaalf procent tot 210 miljoen euro. "In Europa was er de afgelopen zes maanden nog steeds geen consumptiegroei en blijven consumenten zeer gevoelig voor lage prijzen", aldus topman Cees 't Hart. Vooral in Duitsland lukt het niet om kostenstijgingen aan klanten door te berekenen.

In Afrika en Azië slaagde FrieslandCampina hier wel in. Extra verkopen daar en prijsstijgingen droegen bij aan een stijging van de netto-omzet met ruim negen procent tot 4,7 miljard. Dankzij een sterke vraag in wederom Azië presteerde de ingrediëntendivisie ook goed.

Boeren die aangesloten zijn bij FrieslandCampina, zo'n tienduizend, hebben weinig reden tot klagen. Door een toegenomen garantieprijs en prestatietoeslag ontvangen zij ruim 19 procent meer voor een liter melk dan vorig jaar. Ook toen nam de prijs al flink toe na een teleurstellend 2009.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!