Nederlandse vakantiegangers stellen hun fotoalbums steeds vaker op internet samen. De markt voor deze albums groeit en is nu twee keer zo groot als die van de losse printjes. Het totale bedrag wordt geschat tussen de 85 en 99 miljoen dollar, terwijl GfK dat bedrag vorig jaar nog op zeventig miljoen euro schatte.
Albelli, één van de top drie spelers in Nederland op het gebied van digitale fotoalbums, verwacht dit jaar meer dan een miljoen albums voor klanten af te drukken, in een markt die per jaar zo’n twintig procent groeit. “En aan die groei zal voorlopig geen einde komen”, stelt marketing en sales director Frank van Run. "Aan de ene kant zie je dat steeds meer mensen nu voor het eerst aan de slag gaan met digitale fotoalbums, maar ondertussen zijn er ook nog heel veel mensen die dat nog niet hebben gedaan, de 'blue ocean', zoals we die noemen. Aan de andere kant zie je mensen die er inmiddels al enige ervaring mee hebben, steeds creatiever worden", zegt hij. Volgens Van Run worden deze digitaal samengestelde fotoalbums ook steeds vaker via sociale netwerken met vrienden gedeeld.
Online fotoalbum wint terrein
Gepubliceerd op 1 september 2011 om 00:00
Reacties 0