Duurzaam is in trek
Gepubliceerd op 7 september 2011 om 00:00
Hoewel het aantal consumenten dat altijd of soms duurzame producten koopt gelijk is gebleven ten opzichte van het voorgaande jaar, is de gemiddelde besteding per consument toegenomen. Zes op de tien klanten heeft altijd of soms duurzame producten in het winkelmandje liggen. Deze consumenten geven aan dat zij van elke 100 euro die ze in de supermarkt uitgeven gemiddeld 13,28 euro aan duurzame producten besteden.
Hoewel de prijs een belangrijk aspect blijft, speelt ook zichtbaarheid en herkenbaarheid van duurzame producten een grote rol. Veel consumenten die zelden of nooit duurzame producten kopen, geven namelijk aan dat zij er eenvoudig niet op letten (74 procent), of het verschil niet weten (47 procent).
“Steeds meer producenten werken met specifieke duurzaamheidsstandaarden die minimumeisen stellen voor bijvoorbeeld dierenwelzijn, belasting van het milieu en arbeidsomstandigheden, maar laten dit niet duidelijk zien”, vertelt Anneke Sipkens, specialist duurzaamheid bij Deloitte. “Als dit bijvoorbeeld op de verpakking duidelijker gecommuniceerd wordt, zal een fors grotere groep consumenten een duurzame variant kiezen.”
Reacties 0