De detailhandel voelt de druk van leveranciers en de prijskritische consument. Leveranciers hebben te maken met gestegen kosten als gevolg van de grondstofprijsstijgingen. Zij proberen de gestegen kosten door te berekenen aan de detaillisten. Dat meldt ABN AMRO in de woensdag gepubliceerde Retail Sectormonitor.
Naast gestegen kosten hebben detaillisten te maken met een prijskritische consument. Deze heeft te maken met een koopkrachtdaling die mede door lastenverzwaring en een hogere inflatie wordt veroorzaakt. Hierdoor is er weinig ruimte voor groei in consumptie. In de felle onderlinge concurrentie tussen winkeliers baseert de consument zijn aankoopkeuze vaak op prijs. Mede hierdoor zijn retailers huiverig om als eerste de hogere inkoopkosten door te berekenen aan de consument. Veel detaillisten kiezen ervoor om een prijsverhoging uit te stellen of verhogen de prijzen mondjesmaat. Doordat de stijgende kosten gedeeltelijk worden doorberekend, heeft de detailhandel te maken met een hogere margedruk.
ABN AMRO verwacht dat de particuliere consumptie met 0,1 procent zal toenemen in 2011. Hierdoor is er weinig ruimte voor een omzetgroei in de detailhandel. Met de dalende koopkracht en negatieve economische berichtgeving zullen consumenten de aanschaf van minder noodzakelijke producten uit- of afstellen. Winkeliers die zich richten op de verkoop van duurzame consumptiegoederen zullen hiervan meer last ondervinden dan detaillisten in voedingsmiddelen.
Toenemende margedruk voor detailhandel
Gepubliceerd op 7 september 2011 om 00:00
Reacties 0