Grote sport- en elektronicawinkels hebben als publiekstrekker een grote toegevoegde waarde voor binnensteden. Dat blijkt uit een grootschalige enquête van adviesbureau DTNP onder 4500 bezoekers van Intersport, Media Markt, BCC en Perry Sport. Met bezoekersaantallen die wekelijks uitkomen op vijf- tot tienduizend klanten, en bij Media Markt tot twintigduizend klanten, zorgen de winkels voor flinke passantenstromen, waar andere ondernemers van kunnen profiteren.
De XL-winkels worden vanwege de forse ruimteclaim steeds vaker op bedrijventerreinen of aan de snelweg gevestigd. Tevens wordt vaak aangenomen dat de grote winkels doelgericht worden bezocht. Uit het onderzoek blijkt nu dat drie van de vier bezoekers van grote sport- en elektronicawinkels ook bij één of meer andere winkels in de binnenstad langsgaan. Bijna de helft van alle ondervraagden bezoekt zelfs drie of meer andere winkels. De grote mate van combinatiebezoek duidt op recreatief winkelgedrag en past uitstekend bij de binnensteden.
Volgens DTNP doen projectontwikkelaars en gemeenten er goed aan de grote sport- en elektronicawinkels in de binnenstad de ruimte te bieden. De ruimtelijke inpassing van grootschalige winkelunits blijkt in of aan de rand van veel binnensteden goed mogelijk, zoals in onder andere Eindhoven, Enschede, Rotterdam en Zwolle. Ook voor de sport- en elektronicawinkel zelf is de binnenstad volgens DTNP de beste vestigingslocatie. Mede door de groei van verkoop via internet is het bieden van beleving steeds belangrijker, en een recreatieve binnenstad biedt hiervoor de beste kansen.
Grote sport- en elektronicawinkels goed voor binnenstad
Gepubliceerd op 12 september 2011 om 00:00
Reacties 0