Jubilerend C&A ziet vergelijking IKEA

Modeconcern C&A bestaat dit jaar 170 jaar. De keten, die begon als Clemens en August in Sneek is uitgegroeid tot een concern met vijftienhonderd fillialen in negentien Europese landen en een jaaromzet van 6,6 miljard euro.

Een hele prestatie, omdat het merk tien jaar geleden op sterven na dood was. De filialen waren verouderd, de collecties minder populair en het imago oubollig. Op dat moment besloot de keten in te zetten op een fikse opfrisbeurt. Caroline Tensen, Daphne Deckers en Leontine Borsato moetsen het merk populairder maken en een gezicht geven. Jan Smit is sinds 2006 het gezicht van de formule, en sinds 2009 is ook modeontwerper Frans Molenaar actief betrokken bij C&A. Het merk staat er financiëel momenteel weer goed voor.

Het motto van het bedrijf is 'het beste product voor de beste prijs'. "Sommige merken verkopen een spijkerbroek voor hondertwintig euro", noemt Pals Brust, topman van C&A Nederland, als voorbeeld. "Bij ons kost een vergelijkbaar model 29 euro. En ook deze dient van goede kwaliteit te zijn. Een deel van onze doelgroep kan het niet betalen om volgens jaar eenzelfde broek te kopen omdat de huidige versleten is."

De topman geeft aan veel naar IKEA te kijken. "Klanten weten dat ze daar groede producten kopen voor een goede prijs. En IKEA-meubels kunnen in dezelfde kamer staan als een duur designmeubel. En zo is het met onze kleding ook. Een C&A shirt kan op een Gucci broek en een Frans Molenaar jurk van C&A past bij een Prada-tas."

De toekomst wordt met vertrouwen tegemoet gezien door Brust. "Wij zijn niet in handen van een private equity en hebben ook geen notering aan de effectenbeurs. Wij zijn een familiebedrijf. Dit wil overigens niet zeggen dat we geen druk van de aandeelhouder (de familie Brenninkmeijer) voelen. Die is er altijd wel. Maar de zaken gaan goed, mensen liggen bij ons niet wakker van de vraag of ze hun baan verliezen."

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!