Positie | Website | Score |
1. | Booking.com | 8,30 |
2. | Transavia.com | 8,10 |
3. | Bol.com | 7,73 |
4. | Deloitte.com | 7,65 |
5. | BCC.nl | 7,63 |
6. | HvA.nl | 7,63 |
7. | UPC.nl | 7,60 |
8. | Leaseplan.nl | 7,48 |
9. | VrijUit.nl | 7,46 |
10. | Hypotheker.nl | 7,38 |
In navolging van vorig jaar bleek Booking.com ook dit jaar de favoriete website van veel respondenten. In juni 2011 bezocht 83 procent van de respondenten de website voor een hotelkamer in Barcelona. In 52 procent van de gevallen is het de eerste website die door respondenten wordt bezocht. Booking.com is de beste website op de thema’s doorgaan en vormgeving. 42 procent van de bezoekers boekt het liefst bij Booking.com.
Transavia.com bleek in december 2010 en juni 2011 met afstand favoriet voor vliegtickets naar Barcelona. De site staat op alle onderzochte thema’s in de top van het klassement. 46 procent van de ondervraagden wijst Transavia.com uiteindelijk aan als favoriet.
Bol.com is favoriet voor de aanschaf van boeken. Alle respondenten die in mei 2011 naar boeken zochten, kwamen bij bol.com uit. Daarnaast is bol.com de hoogstgeplaatste website in de retailbranche. 26 procent van de bezoekers zouden hier het liefst het gezochte product aanschaffen.
Het afgelopen jaar is het niveau van websites toegenomen. Op alle thema’s liggen de gemiddelde scores hoger dan in 2010. Het algemene niveau van commerciële websites is aan het stijgen. Websites sluiten beter aan op de wensen van de consument dan vorig jaar. De voorsprong van de top 3 op de rest van de lijst is nog steeds groot. Er is een kleine groep organisaties die de online concurrentie het nakijken geeft en er met de meeste klanten vandoor gaat.
Thema | Gemiddelde top drie 2011 | Gemiddelde top 100 2011 | Gemiddelde top drie 2010 | Gemiddelde top 100 2011 |
Doorgaan | 9,26 | 7,37 | 7,77 | 6,63 |
Voorkeur | 7,21 | 6,07 | 6,92 | 5,59 |
Eerste indruk | 7,61 | 7,07 | 6,91 | 6,56 |
Web imago | 7,70 | 6,69 | 7,69 | 6,68 |
Kwaliteit | 7,45 | 6,67 | 7,43 | 6,45 |
Vertrouwen | 7,79 | 6,99 | 7,43 | 6,39 |
Gebruiksvriendelijkheid | 7,49 | 6,64 | 7,24 | 6,34 |
Informatiewaarde | 7,56 | 6,75 | 7,45 | 6,22 |
Vormgeving | 7,46 | 6,46 | 7,06 | 5,80 |
Reacties 0