Resultaten zelfstandige supers stijgen

De resultaten van zelfstandige supermarktondernemers nemen na twee jaar van dalingen weer toe. Ze pikken marktaandeel in van de horeca, pompstations en andere verkoopkanalen voor etenswaren. Alleen kleine supers zwakken momenteel verder af. Dat concludeert onderzoeksbureau Deloitte in zijn Bedrijfsvergelijking 2011 Zelfstandige Levensmiddelendetailhandel.

De consument geeft momenteel meer uit in de supermarkt, maar druk op de prijzen staat margeherstel in de weg. De winststijging van ruim tien procent in 2010 komt vooral door bezuinigingen.

"De huidige economische crisis speelt supermarkten in de kaart", zegt Paul op Heij van Deloitte. "De crisis heeft een einde gemaakt aan de opmars van etenswaren bij pompstations, scholen en bedrijfskantines. De totale consumptie van voedingsmiddelen nam de afgelopen drie jaar af, terwijl de supermarktkassa's juist harder gingen rinkelen."

Zelfstandige supermarktondernemers die hun investeringen door de crisis staakten, maken een inhaalslag nu ze zien dat ze daar weinig last van hebben. Ze gaan weer volop geld investeren in de eigen winkels. Ze verwachten daar dit jaar gemiddeld zo'n 250 duizend euro aan uit te geven. Voor kleine supers ziet de toekomst er minder rooskleurig uit. Die raakten het afgelopen jaar verder in de verdrukking. "Hun winst is gehalveerd", aldus Op Heij. "Dit zie je ook aan hun eigen verwachtingen. Vier op de tien denkt aan stoppen en 35 procent verwacht dat de winkel over vijf jaar niet meer bestaat." Op Heij voegt hier wel aan toe dat dit niet meteen betekent dat er geen toekomst is voor kleine winkels.

Opmerkelijk is dat supermarktondernemers ervan uitgaan dat de marge nog omhoog kan, ondanks hun verwachtingen dat hogere grondstofprijzen ook in 2011 niet helemaal doorberekend kunnen worden. Ze verwachten per saldo een nettostijging van dertien procent in 2011. Deze moet komen uit assortimentswijzigingen of uitbreiding.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!