De Nederlandse retailbranche heeft in juli de omzet met 0,7 procent zien afnemen in vergelijking met dezelfde maand een jaar terug. Het volume daalde met 3,5 procent, terwijl de prijzen 2,9 procent hoger lagen. Dit blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van het CBS.
De omzetdaling was toe te schrijven aan een minder gunstige samenstelling van de koopdagen, aldus het statistiekbureau. Ten opzichte van vorig jaar telde juli een donderdag minder en een zondag meer. Na correctie hiervoor resulteert een omzetgroei van ongeveer twee procent. De krimp van het volume is dan bijna één procent.
De winkels in voedings- en genotmiddelen boekten in juli bijna drie procent minder omzet, met name door een volumekrimp van zo’n vijf procent. De prijzen waren twee procent hoger. Daarbij had het koopdagpatroon veel invloed. Na koopdagcorrectie boekten de winkels één procent meer omzet. De speciaalzaken leverden meer omzet in dan de supermarkten.
De non-foodbranche noteerde ongeveer één procent minder omzet dan een jaar terug. Ook hier waren de prijzen hoger en was het volume kleiner. Vooral de drogisterijen, doe-het-zelfwinkels en winkels in huishoudelijke artikelen kampten met omzetverlies. Winkels in bovenkleding, consumentenelektronica en woninginrichtingartikelen realiseerden omzetgroei.
De omzet van postorderbedrijven en internetwinkels nam met bijna zeven procent toe. Tankstations boekten vier procent meer omzet, ondanks een volumedaling.
Detailhandel incasseert lichte omzetdaling
Gepubliceerd op 15 september 2011 om 00:00
Reacties 0