'Merk Google dreigt scherpte te verliezen'
Gepubliceerd op 19 september 2011 om 00:00
De sterkte van een merk wordt in het onderzoek uitgedrukt met een BrandAsset Score, die is gebaseerd op de optelsom van de vier belangrijkste pijlers van een merk: Differentiatie, Relevantie, Waardering en Vertrouwdheid. Hoe hoger die score, hoe sterker het merk. “Google heeft de ‘prototype-status’ bereikt: het merk is een symbool voor zijn eigen categorie”, aldus het onderzoeksbureau.
De Zweedse meubelgigant IKEA staat op nummer twee in de lijst. Net als Google heeft de retailer een eigen categorie geclaimd. In de top 100 van de lijst zijn verder veel van origine Nederlandse merken te zien, zoals Douwe Egberts, Albert Heijn en Calvé. Daarnaast staan ook veel goede doelen in de top 100 en is er een stijgende relevantie van onder meer de Consumentenbond, Kieskeurig.nl en Independer.nl.
Top 10
1 Google
2 IKEA
3 Coca-Cola
4 Douwe Egberts
5 Efteling
6 Albert Heijn
7 Marktplaats.nl
8 Philips
9 Bol.com
10 Microsoft
Reacties 0