'Merk Google dreigt scherpte te verliezen'

De differentiatie van het merk Google staat onder druk. Dat blijkt uit het jaarlijkse merkenonderzoek BrandAsset Valuator. Google staat voor het vierde achtereenvolgende jaar op de eerste plaats in de top 100 sterkste merken van Nederland, maar dreigt zijn scherpte te verliezen met vele, steeds bredere merkextensies, zoals browser Chrome, het mobiele besturingssysteem Android en social network Google+.

De sterkte van een merk wordt in het onderzoek uitgedrukt met een BrandAsset Score, die is gebaseerd op de optelsom van de vier belangrijkste pijlers van een merk: Differentiatie, Relevantie, Waardering en Vertrouwdheid. Hoe hoger die score, hoe sterker het merk. “Google heeft de ‘prototype-status’ bereikt: het merk is een symbool voor zijn eigen categorie”, aldus het onderzoeksbureau.

De Zweedse meubelgigant IKEA staat op nummer twee in de lijst. Net als Google heeft de retailer een eigen categorie geclaimd. In de top 100 van de lijst zijn verder veel van origine Nederlandse merken te zien, zoals Douwe Egberts, Albert Heijn en Calvé. Daarnaast staan ook veel goede doelen in de top 100 en is er een stijgende relevantie van onder meer de Consumentenbond, Kieskeurig.nl en Independer.nl.

Top 10
1 Google
2 IKEA
3 Coca-Cola
4 Douwe Egberts 
5 Efteling
6 Albert Heijn
7 Marktplaats.nl 
8 Philips
9 Bol.com
10 Microsoft 


Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!