Amerikaanse ketens kiezen er steeds vaker voor om kleinere winkels te openen. Groter is in hun optiek niet per definitie beter.
De nieuwe strategie is er op gebasseerd om de ruimte aan te passen aan de locatie. Walmart gaf aan om een aantal vestigingen te gaan bouwen die nog geen vierde deel beslaan van de oppervlakte van de gemiddelde Walmart winkel. Retailgiganten Best Buy, Office Depot, Target, Kohl’s, en J.C. Penney gaven aan enkele bestaande winkels te willen verkleinen. “Dit is de grootste en nieuwste retailtrend in de VS”, aldus Howard Davidowitz, voorzitter van Dovidowitz & Associates, een retail consultancy bureau. “Iedereen is aan het verkleinen.” Warenhuizen zoals Sears verkleinen hun winkels door ruimte te verhuren aan andere retailers.
De trend is te verklaren door het veranderende winkelgedrag van de consument. De klant zou de voorkeur geven aan een makkelijke winkelervaring in plaats van te verdwalen tussen tienduizenden producten. Retailers zouden daarom kleinere winkels willen en ondertussen het aantal vestigingen uitbreiden. Zo komt de consument de winkel namelijk veel vaker tegen. Bovendien moeten de kleinere vestigingen hoge kosten tegengaan. “Door de concurrentie van online retailers en door de economische crisis hebben retailers steeds hogere kosten, die ze op deze manier compenseren”, aldus Davidowitz.
Retailgiganten zetten in op klein
Gepubliceerd op 21 september 2011 om 00:00
Reacties 0