Fysieke slijterijen hebben door de groeiende concurrentie moeite het hoofd boven water te houden. De jaarlijkse omzetdaling van traditionele slijterijen ligt op zo’n twee procent. Reden hiervoor is de uitbreiding van het alcoholische aanbod in supermarkten, het feit dat Nederlanders minder sterke drank consumeren en dat zij hun drank steeds vaker via internet kopen. Mede door deze ontwikkelingen moet slijterijketen Mitra de deuren van veertig vestigingen sluiten.
“Door ontmoediging van de overheid denken Nederlanders nu dat ze geen sterke drank meer mogen drinken”, aldus voorzitter van de Slijtersunie Ron Anders. Volgens Anders drinken consumenten nu 12,5 procent minder drank dan voorheen.
Mitra-directeur René Wissink bevestigt de moeilijke positie van slijters in de Nederlandse markt. “Wij zijn actief in een vechtmarkt. Het aanbod van alcohol neemt toe via supermarkten en internet. Als speciaalzaak moet je daar een antwoord op geven.” Om op deze ontwikkelingen in te springen past de keten zijn assortiment aan en komt er een Mitra webwinkel op de markt.
Online slijterijen hebben het namelijk lang niet zo moeilijk als de fysieke varianten. Jurgen Bout, oprichter van Drankgigant.nl zegt een explosieve omzetgroei te hebben geboekt sinds de opening van de online winkel naast zijn normale drankzaak. “Wij draaiden eind 2010 een omzet van honderdduizend euro en we verwachten dat dit in 2011 stijgt tot 1 miljoen euro.” Ook online ondernemer Aad van Zuylen heeft zijn omzet de afgelopen tien jaar dankzij zijn site Whiskyvanzuylen.nl met tientallen procenten zien stijgen.
Fysieke slijterij ziet het somber in
Gepubliceerd op 21 september 2011 om 00:00
Henrico Pit 10 mrt, 09:05
Jelle Hijnen 9 mrt, 11:33