Trendbreuk bij omzetontwikkeling drogisten
Gepubliceerd op 20 juni 2005 om 00:00
In mei is de omzet van de 3000 drogisten gemiddeld met 4,1 procent gedaald ten opzichte van mei 2004. Dit blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau ACNielsen. “Het slechtste resultaat in decennia. Desastreus is het. Verontrustend. Hier is sprake van een trendbreuk. Drogisterijen hebben in de afgelopen 25 jaar hun resultaat constant zien groeien. Soms was de omzetplus – tijdens de recessiejaren als 1983 en 1995 – beperkt, maar nooit zaten ze in de min Nu dus wel”, aldus Han Eisma, commercieel directeur ban ACNielsen. De prijsverlagingen in de supers, onder aanvoering van marktleider Albert Heijn, heeft zeker een negatief effect gehad op de omzetontwikkeling bij drogisten. “Daardoor kopen mensen steeds sneller producten als shampoo, deodorant, tandpasta en luiers in de supermarkt”, zegt Eisma.
Reacties 0