Mobiel lijkt als wapen voor kortingsjagers en prijsvergelijkers vooral slecht nieuws voor de retailbranche. Ahold USA begrijpt dat retailers het initiatief in mobiele retail moeten grijpen. Anders riskeren zij het om klanten te verliezen aan partijen als Groupon, ShopSavvy en Google Shopping.
Speelgoedwinkel Magic Beans in Boston laat klanten zelf artikelen scannen met hun mobiele telefoon. Een iPhone- of Androidapplicatie op de telefoon geeft de klant productinformatie of relevante aanbiedingen en hiermee kan de klant artikelen toevoegen aan een online winkelwagentje. De klant kan de spullen op zijn mobiele telefoon afrekenen en ermee de deur uitlopen. Een winkelhulp bij de deur controleert zo nodig de digitale kassabon op de telefoon. Magic Beans was de eerste testlocatie voor het systeem van technologiebedrijf AisleBuyer. Deze zomer gaan meer dan negentienduizend winkels van verschillende middelgrote Amerikaanse winkelketens dit systeem invoeren. Intern wordt deze uitrol ‘Operation Rolling Thunder’ genoemd. Verkoopdirecteur Mark Farnham hoopt op een sneeuwbaleffect als voldoende consumenten het systeem in genoeg locaties kunnen gebruiken en ermee vertrouwd raken.
Het gehele verhaal is te lezen in het septembernummer van RetailTrends. Een introductieabonnement op RetailTrends? Klik hier.
Mobiel must voor Amerikaanse retailers
Gepubliceerd op 23 september 2011 om 00:00
Reacties 0