De online kledingverkoop zal zich de komende jaren in versneld tempo gaan ontwikkelen. Dat blijkt uit een onderzoek van het ING economisch bureau. Het aandeel van e-commerce binnen de totale omzet in kleding en schoenen ligt momenteel op slechts vijf tot zes procent. Steeds meer retailers zien daarom ruimte voor groei.
Volgens ING is het belangrijkste voor een nieuwe fase van groei dat de e-commerce nog lang niet is uitontwikkeld. Kennisontwikkeling en nieuwe technologie kunnen ervoor zorgen dat de consument nog veel vaker naar internet trekt voor kledingaankopen. Webshops worden met ontwikkelingen als virtuele pashokjes voortdurend naar een hoger niveau getild.
Daarnaast stellen social media kledingretailers in staat steeds sneller en effectiever online te communiceren met hun doelgroep. Ook zorgt de toename in smartphones en mobiel internet voor een koppeling tussen online en offline winkelen en nieuwe kansen voor het ontwikkelen van succesvolle multichannel strategieën.
"Wij verwachten dat het online aandeel in kleding in 2020 goed is voor veertig procent van de totale kledingverkopen. De zoektocht van de consument zal vaker online beginnen. Maar het betekent ook dat zestig procent van de verkopen nog steeds in de fysieke winkel plaatsvinden", aldus Dirk Mulder, sectorspecialist Handel bij de ING. "Winkeliers die zich op de juiste wijze weten te onderscheiden kunnen ook in de toekomst een plek in de markt veroveren."
Reacties 0