‘Retailen ontaardt in overlevingsstrijd’

De terugvallende koopkracht onder consumenten, de opkomst van online en krimpende marges delen rake klappen uit onder retailers.

Volgens ING Economisch Bureau hoeven winkeliers zowel dit jaar als volgend jaar niet te rekenen op marktgroei. “Voor retailers geldt meer dan ooit dat het nu aankomt op ondernemerschap”, meldt Dirk Mulder, sectorspecialist Handel bij de ING. ‘Winkeliers moeten zorgen dat zij in staat zijn positief op te vallen; survival of the fittest.”

In veel deelsegmenten loopt de omzet dit jaar terug, voorzien de onderzoekers. Met name non-food raakt in de verdrukking, zo verwacht ING Economisch Bureau. Ook volgend jaar wordt weinig vooruitgang geboekt. Daarnaast heeft de retail nog steeds te maken met een relatief hoog prijsniveau van grondstoffen en voedingsmiddelen.

Door de opkomst van webshoppen verschuift een belangrijk deel van de omzet van het fysieke naar het online kanaal. ING Economisch Bureau verwacht een versnelling in de groei van het online aandeel in de totale detailhandelsverkopen; in 2020 zal een kwart van de verkoop op internet plaatsvinden.
Een groeiend aanbod webshops, de opkomst van social media en nieuwe technologie zoals tablets en smartphones spelen daarin een belangrijke rol. "Het niveau van thuiswinkelen groeit, waardoor online shopping steeds aantrekkelijker wordt voor de consument", aldus ING.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!