De kredietcrisis en internet zetten het reilen en zeilen van de keukenbranche op zijn kop. Dit blijkt uit onderzoek van Van Es Marketing Services onder keukenspeciaalzaken in Nederland.
Het aantal keukenretailers is de afgelopen jaren flink afgenomen. Daarentegen is het gemiddeld aantal vierkante meter verkoopvloeroppervlak van een keukenzaak fors toegenomen, aldus het onderzoek.
"Er wordt in de keukenbranche steeds vaker gewerkt met netto prijzen. De lucht in offertes en ondoorzichtigheid van de prijssamenstelling zullen afnemen waardoor er meer prijstransparantie zal ontstaan", melden de onderzoekers. "Internet zal een toenemende rol gaan spelen bij het oriëntatie- en ontwerpproces aan de zijde van de consument. Mede hierdoor zullen de keukenspeciaalzaken zich meer en meer op internet richten als commercieel medium."
Van Es Marketing Services signaleert dat speciaalzaken zich sterker gaan profileren op het gebied van assortiment, vakkennis, service en klantgerichtheid. "Hierbij zal men zich in toenemende mate focussen op een bepaalde doelgroep en/of productgroep. Tevens blijven keukenspeciaalzaken zich focussen op kostenbeheersing en zal MVO ook in de keukenbranche doordringen."
Een belangrijk wapen in de strijd om de gunst van de klant is serviceverlening. 68 procent van de ondernemers focust zich op een optimale service aan de klant ten behoeve van klantbehoud en het aantrekken van nieuwe klanten. Uit het onderzoek blijkt verder dat 42 procent van de keukendetaillisten een andere koers is gaan varen als gevolg van de kredietcrisis.
'Keukenbranche dieper in problemen'
Gepubliceerd op 4 oktober 2011 om 00:00
Reacties 0