Retailers moeten bij het adverteren beter gebruikmaken van voorhanden zijnde tools als social media. Dat blijkt uit onderzoek van Retail Systems Research LLC.
Vroeger waren individuele vestigingen het lokale gezicht van grote ketens. Shopmanagers konden de winkel dan aanpassen aan de lokale smaak. Nu retailers landelijk adverteren en vanuit het hoofdkantoor opereren, verdwijnen de lokale voorkeuren vaak naar de achtergrond.
Volgens het onderzoek kunnen ketens nu echter het beste van twee werelden hebben. Ketens kunnen nieuwe advertentiekanalen vanuit het hoofdkantoor beheren, maar deze aan op de individuele vestigingen aanpassen. Niet veel retailers maken echter gebruik van deze strategie.
Het bureau keek bij twintig grote retailketens naar de vier aspecten: traditionele advertertenties (televisie, print), digitale advertertenties (online en mobiel), alternatieve advertenties (dagelijkse deals en aanbiedingen via Twitter en Facebook) en on-site communicatie (consumenten vragen naar hun e-mailadres en telefoonnummer, om hen lokale aanbiedingen te sturen).
Macy’s en J.C. Penney scoorden op die vier categorieën het hoogst. Het bureau meldt dat alle ketens de nieuwe vormen van communicatie beter moeten toepassen, zoals communicatie via sociale netwerken en mobiele apparaten.
Reacties 0