Met de zogenoemde concurrentiescan kunnen retailers en gemeenten inzicht krijgen in de winkelstructuur van een regio. Adviesbureau Goudappel Coffeng combineert retailgegevens met bereikbaarheid en berekent zo waar vestigingspotentieel ligt en op welke plaatsen naburige winkelcentra elkaar nu al sterk beconcurreren.
"Uniek is dat er met de scan kan worden gekeken vanuit de bril van de consument", aldus het adviesbureau. Zo rekent het bureau niet in kilometers, maar in reisminuten.
Volgens Tim van Huffelen, adviseur ruimtelijk economie, bracht een pilot in Rotterdam 'verrassende' inzichten. "In het Oude Noorden kan een consument al gauw kiezen uit wel vijf winkelgebieden die gemakkelijk dichtbij liggen, terwijl in Delfshaven en delen van Terbregge het omgekeerde het geval is. Daar wonen nog veel inwoners die echt op pad moeten voor hun dagelijkse boodschappen." Het openen van nieuwe winkels in deze gebieden is kansrijk.
Om het geanalyseerde materiaal toegankelijk te maken is de grafische presentatie belangrijk, meent adviseur strategie en beleid Ron Bos. "De analyses kunnen vervolgens nog worden verfijnd met extra fijnmazige demografische gegevens of met (geplande) scenario's op het gebied van mobiliteit of stadsontwikkeling."
Reacties 0