De kracht van schoenenketen vanHaren zit hem in de omvang en de daaruit voortvloeiende lage prijzen. Dat meldt vanHaren-directeur Krein Bons in INDETAIL, een uitgave van CBW-Mitex.
De keten heeft momenteel 137 schoenenwinkels in Nederland en dat levert vanHaren een marktaandeel op van 5,6 procent gerekend in omzet en elf procent als wordt gekeken naar paren schoenen, meldt Bons. De webwinkel, die minder dan een jaar open is nu, speelt binnen die ontwikkeling een belangrijke rol. “Al na driekwart jaar staat de webshop in onze top drie en volgend jaar wordt het vrijwel zeker de grootste vanHaren-winkel.”
Aanvankelijk was niet iedere vanHaren-ondernemer even blij met de webshop. Sommige filiaalhouders waren bang voor omzetverlies. “Begrijpelijk, maar je moet realistisch zijn”, vindt Bons. “De binnensteden trekken zo’n twintig procent minder bezoekers en in 2020 wordt waarschijnlijk een op de drie paren online gekocht.”
Wel blijft hij geloven in fysieke winkels. “Fysieke winkels zijn van alle tijden. Zij blijven in de toekomst een belangrijke rol spelen als vrijetijdsbesteding. De klant wil alleen steeds meer kunnen kiezen en zal zich op allerlei niveaus gaan oriënteren.”
‘Onze omvang is onze kracht’
Gepubliceerd op 12 oktober 2011 om 00:00
Reacties 0