Heinz neemt sauzen over van Danone
Gepubliceerd op 21 juni 2005 om 00:00
Het Amerikaanse bedrijf Heinz betaalt 470 miljoen pond (ruim 700 miljoen Euro) voor Danone’s dochterbedrijf HP Foods. Hiermee wordt Heinz onder andere eigenaar van Lea & Perrins Worcestershire Sauce en HP Sauce, twee merken die in Engeland zeer populair zijn. Danone heeft laten weten niet voor het hoogste bod maar voor een strategische koper te zijn gegaan. HP Foods telt ongeveer 450 werknemers, bezit drie fabrieken en behaalde vorig jaar een omzet van 240 miljoen Euro. De merken van HP hebben topposities in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Canada. Volgens Richard Withagen, analist bij Delta Lloyd Securities, sluit de overname aan bij twee trends in de voedingsindustrie. “Bedrijven concentreren zich op de zaken waar ze echt goed in zijn en ze willen leidende merken in de markten waarop ze actief zijn”. Withagen meent dat Danone ook van babyvoeding af wil. William Johnson, bestuursvoorzitter van Heinz, zei eind mei: “We gaan onze aandacht en middelen richten op onze grote merken met een nummer één of twee positie in de markt en op vier grote opkomende markten.”. Heinz zal zich naar alle waarschijnlijkheid toeleggen op drie markten: Sauzen en specerijen, baby- en kindervoeding en tenslotte soepen en kant-en-klaarmaaltijden. Strategische planning is gewenst omdat Heinz in Europa sterke concurrentie ondervindt van Unilever en Nestlé. Hak paste niet in de strategische plannen van Heinz, en ook vismerk John West, het vegetarische Linda McCartney en dieetmerk Weight Watchers zijn niet zeker van hun toekomst. Danone is op het moment ook bezig met strategische ontwikkelingen maar bevindt zich in een comfortabele onderhandelingspositie, meent Withagen. Het bedrijf kan zich veroorloven te wachten op een uitstekend bod als het onderdelen wil afstoten.
Reacties 0