Het Amerikaanse televisiestation HSN is gestart met een televisie-experiment waarin kijkers de QR-code kunnen scannen die in een commercial wordt getoond. De codes brengen de smartphonehouder naar de productpagina, waar zij vervolgens meteen kunnen afrekenen.
Shoppers waren al langer in staat om met hun smartphone QR codes in folders of advertenties te scannen. Nu worden de codes echter als eerst op televisie toegepast. Uit marktonderzoek blijkt dat veel mensen geen gebruik maken van QR codes, maar sommige retailers zien het als een lucratieve vorm van marketing. Merken als Ralph Lauren, Rachel Zoe en Original Penguin hebben hun icoon en kleuren aan de QR codes toegevoegd, om ze zo aantrekkelijker te maken.
HSN startte afgelopen weekend met het experiment. “Ik weet zeker dat de consument deze QR codes nu heeft opgemerkt”, aldus Jill Braff, executive vice president bij het netwerk. “We gaan hen nu uitleggen hoe mensen de QR reader moeten downloaden, en hoe ze moeten scannen.” Enkele marketing experts zijn niet geheel enthousiast over de nieuwe ontwikkeling. Volgens Andrew Grill, ceo bij social marketing firma PeopleBrowser is de QR code op televisie te lastig voor de kijker. “Een verkortte URL zou duidelijker zijn voor de consument. Mijn angst is dat het simpelweg te gecompliceerd is voor de consument om mee om te gaan”, aldus Grill. “Er zit een groot verschil tussen het zien en het herkennen van een QR code. Vervolgens moeten zij een gepaste reader in de app store of op een website vinden, om deze daarna te installeren en de code te lezen.”
Retailers testen QR-codes in commercials
Gepubliceerd op 13 oktober 2011 om 00:00
Reacties 0