‘Winkeliers dwingen leverancier te betalen voor promotie’

Retailers houden steeds vaker hun hand op bij leveranciers voor een financiële bijdrage aan de marketing. Deze kostenpost wordt eenzijdig opgelegd, stelt directeur Jef Wintermans van ondernemersorganisatie voor de kledingsector Modint. “Het is dwingend. Het wordt vaak zomaar ingevoerd”, aldus Wintermans in het Financieele Dagblad.

De Britse warenhuisketen Marks & Spencer liet vorige week weten dat de zestig leveranciers waarmee het samenwerkt vraagt 1,25 procent van de omzet in te leveren van het afgelopen jaar. Het bedrag wordt gebruikt om een deel van de kosten te dekken die nodig zijn om de winkels van de formule een fris imago te geven.

Modint luidde hierop nog maar eens de noodklok. “Vrijwel alle Nederlandse grootwinkelbedrijven doen hetzelfde”, aldus Wintermans. Zo begon C&A er tien jaar terug mee, daarna volgden meer ketens. Groothandelformule Makro hield twee jaar geleden één procent van de factuur in om het feest voor het veertigjarige bestaan te bekostigen. Ook HEMA houdt, sinds 2008, een bepaald percentage in van de factuur. Etam Groep, van de Miss Etam-kledingwinkels, voerde per 1 oktober een marketingbijdrage in. “Leveranciers zijn er niet blij mee. Het is een greep in hun portemonnee”, meent de Modint-directeur.

Bij warenhuisketen V&D is ook gebruikelijk dat merken meebetalen aan de marketingkosten. “Het levert de merken exposure op als ze kunnen adverteren in onze bladen”, verklaart een woordvoerder van de retailer de maatregel. “Voor kleine merken is V&D een ingang.”

Wintermans bekruipt het gevoel dat vooral een marketingbijdrage wordt gevraagd zodra het concern er slecht voor staat, zoals bij bedrijven die kampen met hoge rentekosten door een private equity-eigenaar. Maar ook wanneer het economisch slechter gaat.”Uit niets blijkt dat deze winkelbedrijven hun eigen broek kunnen ophouden”, zegt Wintermans.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!