Retailers investeren meer in de preventie van winkelcriminaliteit. De Nederlandse detailhandel geeft in 2011 zo’n vijf procent meer uit aan veiligheid dan in 2010, toen daar nog 290 miljoen euro aan werd gespendeerd.
Het bedrag is sinds 2008 voor het eerst gestegen. Dat liet Detailhandel Nederland zondag weten, de slotdag van de Week van de Veiligheid. Retailers kiezen er steeds vaker voor om medewerkers te trainen in preventie. Ook worden er vanaf 2012/2013 in alle detailhandelsopleidingen (MBO)-lessen aangeboden over veiligheid.
Uit onderzoek van Detailhandel Nederland blijkt dat één op de dertig winkeldieven agressief en gewelddadig wordt bij een aanhouding. Twaalf procent van deze agressieve dieven zou zelfs minderjarig zijn. De supermarktbranche is een aantal jaar geleden De Week van de Veiligheid gestart. Deze is inmiddels omarmt door de hele retailbranche. Met de week wil de detailhandel de noodzaak van preventie benadrukken, juist vlak voor de wintermaanden. In die periode zouden overvallen en andere vormen van geweld en agressie namelijk stijgen.
Meer geld voor preventie winkelcriminaliteit
Gepubliceerd op 17 oktober 2011 om 00:00
Reacties 0