Invloed van winkelketens op PoP-materiaal neemt toe

Retailers zijn niet langer bereid merkfabrikanten veel ruimte te geven voor hun point-of-purchase (PoP) reclamematerialen. Uit onderzoek van het Britse Bezier blijkt dat 69% van de winkelketens hun PoP-marketing nu centraal regelen. In 2000 was dat nog 55%. Er zijn meerdere redenen waarom retailers zeggenschap willen over PoP-materiaal in hun winkel. Ongelimiteerd gebruik door fabrikanten maakt de winkel rommelig, zorgt voor verwarring bij klanten en onderbreekt hun winkelroutine. Nog een reden voor centralisering van PoP is efficientie. 75% van de aankoopbeslissingen vindt in de winkel plaats, maar fabrikanten besteden slechts 5% van hun marketingbudget aan in-store reclame.Tenslotte zien retailers in toenemende mate zichzelf als merk. Zo exploiteert de Amerikaanse supermarktketen Wal-Mart in zijn winkels in-store tv, wat wel de op drie na grootste televisiezender in de VS wordt genoemd, na de grote landelijke zenders. De Britse supermarktketen Asda hanteert strikte regels op het gebied van PoP. Het merendeel is afkomstig van Asda zelf. Het eigen designbureau beoordeelt de PoP-mogelijkheden van diverse merken en laat die vervolgens ook zelf maken.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!