Wat doen we met overbodige winkelcentra? Sinds de recessie en mede dankzij de opkomst van webwinkels kampen veel aanloopstraten en buurtwinkelcentra met toenemende leegloop. Geen tijdelijk probleem, de leegstand is structureel. Gemeenten, projectontwikkelaars en beleggers doen er goed aan herbestemming te overwegen. Anders krijgen we ghost galleries.
Vastgoedbeleggers en projectontwikkelaars kunnen wellicht iets van uitgevers leren. Toen de economie zich weer herstelde nadat de eerste internetbubbel gebarsten was, ontdekten uitgevers dat de advertentiebestedingen niet mee omhoog gingen. De aarzeling in de advertentie-uitgaven werd door het web niet langer door de conjunctuur bepaald; er zat voortaan een structurele dimensie in. Uitgevers hebben dat probleem lang voor zich uitgeschoven, in de veronderstelling dat de vraag naar advertentieruimte zich wel zou herstellen. Terwijl ze veel eerder naar kostenbeheersing en herbestemming hadden kunnen kijken.
Het gehele verhaal is te lezen in het oktobernummer van RetailTrends. Een introductieabonnement op RetailTrends? Klik hier.
Vastgoedsector moet bezinnen
Gepubliceerd op 20 oktober 2011 om 00:00
Reacties 0