Cloud computing wint terrein

Cloud computing wint rap aan populariteit. Steeds meer bedrijven kopen geen eigen software meer maar werken online met webbased pakketten voor een vast bedrag per maand. Dat scheelt in ICT-infrastructuur en serverruimte en daarmee in operationele kosten. Ook de zorg voor updates en backups is er niet meer. Bovendien kunnen de medewerkers van het bedrijf vanaf elke willekeurige plek op onze aardbol hun werk doen via een internetverbinding.

Office-programma, administratie- en boekhoudpakket, betaalsysteem, voorraadbeheersoftware, nagenoeg elke applicatie kan worden gehost door een externe provider. Google beweert dat het bedrijf er dagelijks zo’n drieduizend hosting-klanten wereldwijd bij krijgt. Microsoft biedt steeds vaker software aan die op afstand in datacentra draait. Deze ontwikkeling zet zich nadrukkelijk voort in de retailsector. Zo heeft winkelketen Rituals haar volledige automatisering ingericht volgens het hosting-concept. “De traditionele computer die we lokaal op de hoek samen met softwarepakketten kochten, hebben we vervangen door kleine apparaatjes in elke winkel die met elkaar praten”, aldus bestuursvoorzitter Raymond Cloosterman.

Directeur Gerald ten Have van Gelders Have Groep die zestien AH-winkels in franchise heeft, investeert ook in cloud computing. Hij doet dit in samenwerking met Hollander Techniek. “Onze schaalgrootte maakt hosting haast noodzakelijk en daarnaast aantrekkelijk. We krijgen zo meer flexibiliteit met onze applicaties. Ook kunnen we de software die we gebruiken voor al onze winkels integreren. Pakketten zijn makkelijk uit te breiden en plooibaarder. Terwijl hosting tegelijkertijd minder inspanning vergt, want het onderhoud van applicaties vindt buiten de deur plaats.” Ten Have vreest niet te veel afhankelijk van internet te worden. “Veel digitale informatie gaat al via de cloud, denk aan pinbetalingen."

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!