Fabrikant runt winkelvloer Jumbo
Gepubliceerd op 22 juni 2005 om 00:00
Jumbo Supermarkten is een project gestart waarbij fabrikanten een blik op de winkelvloer gegund wordt. De supermarktketen geeft onder andere haar verkoopgegevens door aan de leveranciers. De samenwerking moet fabrikanten een beter idee geven wat het werk van een retailer is. `We hebben drie pilotbedrijven category captain gemaakt. Dat wil zeggen dat deze fabrikanten voor een bepaalde category uiteindelijk de voorraadverantwoordelijkheid moeten gaan krijgen, eigenlijk als retailer moeten gaan denken`, aldus hoofd category management Peter Snoek van Jumbo. `Zij gaan proberen een category een complete lift te geven en op diverse gebieden te verbeteren.` Daarbij wordt gebruikgemaakt van het retaildatasysteem Sales Web. Het systeem moet helpen bij het genereren van zoveel mogelijk marktinformatie. Er wordt ook gebruikgemaakt van de afzetgegevens die door IRI Nederland geregistreerd worden. Hierdoor krijgen fabrikanten inzicht in distributiegraad en out-of-stock, maar ook in alle basisgegevens voor assortimentsoptimalisatie op lokaal niveau. De category captain krijgt zeggenschap over het schap. Er is voor elke Jumbo-winkel een nieuw schappenplan gemaakt. Met de gegevens uit Sales Web kan de category captain zien of het nieuwe plan vruchten afwerpt.
Reacties 0