Humeur consument holt achteruit

Het vertrouwen van de Nederlandse consument in de economie lijkt met de maand te slinken. De indicator die het consumentenvertrouwen meet, daalde in oktober met drie punten naar min 33.Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Het vertrouwen nam de afgelopen maanden flink af. Het oordeel over de economie in het afgelopen jaar verslechterde, net als de koopbereidheid. Ook waren consumenten negatiever over hun eigen financiële situatie. Wel vonden ze de tijd minder ongunstig voor het doen van grote aankopen. Ook de verwachtingen over de economie in de komende twaalf maanden waren een stuk negatiever dan een maand eerder.

Over de arbeidsmarkt zijn consumenten ongekend pessimistisch. In oktober verwachtte 65 procent dat de werkloosheid in de komende twaalf maanden zal stijgen, terwijl maar zeven procent een daling voorziet. Volgens het CBS zijn consumenten voor het eerst in anderhalf jaar tijd zo uitgesproken negatief over de arbeidsmarkt.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!