De retailvastgoedsector ziet de toekomst somber in. Niet alleen de opkomst van online shoppen zorgt voor minder klanten in de winkelstraten, ook de recessie, vergrijzing en bevolkingskrimp dragen daaraan bij. Zo schrijft het tijdschrift Management Team.
De leegstand in winkelstraten nam in 2010 met tien procent toe. In sommige winkelgebieden komt de leegstand zelfs uit op dertig procent. “De topwinkelstraten hebben weinig last”, aldus Cor Molenaar, bijzonder hoogleraar eMarketing & Distance Selling aan de Erasmus Universiteit en auteur van het boek ‘Het eind van winkels?’. “De omgeving daaromheen en de buurgerichte winkelcentra moeten de grootste klappen incasseren.”
Over het beleid van gemeentes is Molenaar niet te spreken. Zo zouden zij hebben toegestaan dat er in de eerste helft van 2011 190.000 vierkante meter winkelruimte bij werd gebouwd, terwijl er in dezelfde periode 185.000 vierkante meter leeg kwam te staan. “Gemeentes hebben decennialang niet anders gedaan dan winkeltje pesten. Kledingrekken op plantenbakken buiten zetten is vaak verboden, parkeertarieven zijn torenhoog”, aldus Molenaar.
Om toch consumenten aan te trekken moeten retailers zich volgens het magazine richten op winkelbeleving. “Binnensteden worden meer ontmoetingsplaatsen dan aankoopcentra”, verwacht Molenaar. “Je gaat dan op de eerste plaats naar de stad voor gezelligheid.” De consument zou vooral op zoek zijn naar leuke, onverwachte, spannende winkeltjes, en niet naar de Blokkers, Kruidvatten en Zeemannen van deze wereld. “De gemeentelijke overhead en projectontwikkelaars moeten beter gaan beseffen dat de binnenstad geen projectlocatie is, maar een consumenten- en winkelgebied.”
'Winkelvastgoed raakt verder in het slop'
Gepubliceerd op 25 oktober 2011 om 00:00
Reacties 0