Grote merken op de Nederlandse markt weten maar een heel laag percentage Facebook-gebruikers voor zich te winnen. De 25 grootste merken op het sociale netwerk in Nederland hebben tussen de 35 duizend en honderdduizend fans. Volgens onderzoek van weblog Facebookpro.nl blijven deze merken maandelijks wel groeien, maar mogen deze groeicijfers niet baten kijkende naar het totaal aantal Facebookgebruikers.
Het grootste merk op Facebook is Uit met Korting, dat zo’n 110 duizend volgers heeft, gevolgd door telecombedrijf Hi met 101 duizend fans. Eerstgenoemde bereikt amper twee procent van het totaal aantal Nederlandse Facebook-gebruikers. Het merendeel van de merken uit de top 25 bereikt tussen de 0,5 en één procent van de Facebook populatie. De cijfers laten zien dat consumenten zich nog niet bereid tonen hun trouw jegens een merk op Facebook te tonen.
Het sociale netwerk heeft in Nederland meer dan vijf miljoen geregistreerde gebruikers. Vorige maand kwam in Duits onderzoek naar voren dat consumenten 28 procent van hun online tijd besteden bij Facebook (zestien procent) en Google ( twaalf procent). Zij vormen daarmee de twee grootste digitale bestemmingen kijkend naar tijdsbesteding.
Merk weet Nederlandse Facebooker niet te vinden
Gepubliceerd op 2 november 2011 om 00:00
Reacties 0