Consumenten in de VS bestellen steeds vaker hun boodschappen online. De websupermarkten van het eerste uur, zoals Webvan, moesten hun deuren sluiten. Alleen in grote steden, waar weinig mensen beschikking hebben tot een auto, kwamen websupermarkten echt van de grond. Een aantal jaren later zijn jongere shoppers echter vertrouwd geraakt met online bestellen, waardoor zij ook voor hun boodschappen sneller het internet op gaan.
Veel lokale supermarkten spelen op deze trend in, maar ook onder grote spelers blijft de groeiende populariteit niet onopgemerkt. Walmart begon eerder dit jaar in California met het testen van een bezorgservice, genaamd Walmart to Go en Amazon lanceerde de bezorgservice Amazon Fresh.
“Traditionele supermarktketens zijn bang dat ze achterblijven als ze niet inspringen op de online ontwikkelingen”, aldus Todd Hale, senior vice president bij Nielsen, een bureau dat consumentengedrag analyseert. “Ze houden de stappen van andere retailers dus zeer nauw in de gaten.” Volgens Hale zien consumenten online shoppen niet langer als iets voor speciale gelegenheden. “Mensen bezoeken nu ook het web voor luiers of siroop.”
Online service supermarkten komt van de grond
Gepubliceerd op 8 november 2011 om 00:00
Reacties 0