Nieuwe generaties consumenten gaan ervan uit dat winkels zich kunnen aanpassen aan hun persoonlijke situatie. Ze willen op het ene moment snel en gemakkelijk winkelen (runshopping) en het andere moment plezierig winkelen (funshopping).
Volgens het whitepaper ‘Hoe maak je het verschil met value addes services?’ van Ricoh Nederland, moeten retailers daarom online én offline aanwezig zijn. De consument zou namelijk een persoonlijke behandeling verwachten met specifiek op hem toegespitste informatie en aanbiedingen.
Volgens Kitty Koelemeijer, hoogleraar Marketing Neyenrode Business Universiteit is er een mentale omslag nodig vanuit retailers. “Winkeliers moeten niet denken vanuit de locatie, maar vanuit de behoefte. Illustrerend is het voorbeeld van een ijscoman die zijn route bepaalt aan de hand van twitterberichten.”
In het whitepaper komt ook de rol van value added services aan bod. “Met een smartphone hebben consumenten bijvoorbeeld een boodschappenlijstje bij zich”, aldus Erik Nijhof, sales development manager bij Ricoh Nederland. “Via HotSpot Printing (plaatsonafhankelijk een printopdracht geven en het document vervolgens op een A-locatie afdrukken) kunnen winkeliers digitale boodschappenlijstjes nog veel interessanter maken. Consumenten kunnen bijvoorbeeld ter plekke hun lijstje printen, inclusief de looproute door de winkel.”
'Retailer moet Nieuwe Winkelen omarmen'
Gepubliceerd op 9 november 2011 om 00:00
Reacties 0