Winkels die consumentenelektronica verkopen, hebben het zwaar. Door de economische recessie werd het bestaansrecht van diverse retailers dit jaar danig op de proef gesteld, zo concludeert onderzoeksbureau GfK Retail and Technology Benelux.
Na een roerig 2010 zet deze trend dit jaar binnen de bruingoedmarkt onverminderd door. Een aantal gerenommeerde retailers heeft inmiddels het toneel moeten verlaten, maar ook internetretailers komen niet ongeschonden uit de strijd.
De groei van pure players heeft er mede toe geleid dat het aantal traditionele winkels fors is teruggelopen binnen de categorie Elektronica Specialisten (de markt die GfK onderzoekt, bestaat uit winkelketens, inkoopcombinaties en zelfstandigen). In 2010 waren er 1932 elektronicawinkels versus 2037 in 2009. In de eerste helft van 2011 liep dit terug naar 1810 winkels (dit zijn de vestigingen van traditionele winkels en hun eventuele webshop, die onder dezelfde winkelnaam opereren. De webshop wordt dan als een filiaal meegerekend).
Het gehele verhaal is te lezen in het novembernummer van RetailTrends. Een introductieabonnement op RetailTrends? Klik hier.
Elektronicabranche in zwaar weer
Gepubliceerd op 14 november 2011 om 00:00
Reacties 0