Twitter wordt door veel retailers ingezet, terwijl de populariteit van het medium onder consumenten veel lager is. Dat blijkt uit recent onderzoek van het Centre for Applied Research on Economics & Management van de Hogeschool van Amsterdam onder ruim 5600 retailers en achthonderd consumenten.
Ruim 25 procent van de onderzochte retailers maakte begin 2011 gebruik van dit online platform. Slechts dertien procent van de Nederlanders gaf in 2010 aan actief te zijn op dit platform. Er lijkt dus sprake te zijn van een mismatch in het gebruik van Twitter door retailers en consumenten, aldus de onderzoekers.
Een mogelijke verklaring voor de populariteit van Twitter is dat deze social media-site, in vergelijking tot de andere online platformen, relatief eenvoudig is in het gebruik.
Vooral kleine retailers moeten zich afvragen hoe groot de kans is dat zij via Twitter in contact komen met (potentiële) klanten. Het percentage consumenten dat actief is op Hyves (57 procent) en YouTube (53 procent) ligt aanzienlijk hoger. Toch maken retailers beduidend minder vaak gebruik van Hyves (negentien procent) en YouTube (dertien procent) dan van Twitter.
Het gehele onderzoeksverhaal, waarin niet alleen aandacht wordt besteed aan Twitter, maar ook aan Facebook, Hyves, weblogs, YouTube en fora, is te lezen in het novembernummer van RetailTrends. Een introductieabonnement op RetailTrends? Klik hier.
‘Mismatch in gebruik Twitter door retailer en consument’
Gepubliceerd op 15 november 2011 om 00:00
Reacties 0