De Nederlandse retail heeft haar omzet in het derde kwartaal met 0,3 procent zien toenemen. Dit kwam vooral door een prijsstijging van 2,9 procent, het volume daalde namelijk met 2,6 procent. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Vooral de non-foodretail drukte de omzet. De sector had te maken met een volumedaling van vier procent, maar wist de omzetdaling door hogere prijzen te beperken tot twee procent. Vooral ketens in bovenkleding en consumentenelektronica draaiden een minder goed kwartaal.
Winkels in voedings- en genotmiddelen boekten zo’n twee procent meer omzet dan in dezelfde periode vorig jaar. Deze stijging is volledig te danken aan hogere prijzen. Supermarkten noteerden een hogere omzet, terwijl speciaalzaken een omzetdaling lieten zien.
Postorderbedrijven en internetwinkels boekten een omzetstijging van ongeveer zes procent. De omzettoename van tankstations lag op vijf procent. In september draaide de retail een minder goede maand. Non-foodwinkels zagen hun omzet met bijna zes procent dalen. Het volume kromp met ruim zeven procent.
Omzet detailhandel op peil door prijsverhogingen
Gepubliceerd op 16 november 2011 om 00:00
Reacties 0