Traditionele winkeliers hebben grote moeite zich aan te passen aan het huidige retailklimaat, waardoor ze door tal van spelers worden ingehaald. Dat melden hoogleraren Cor Molenaar en Kitty Koelemeijer in de recentste uitgave van Adformatie.
Retailers hebben sterk de neiging om vanuit de winkel te denken, vertelt Koelemeijer. “Daardoor zijn nieuwe verkoop- en communicatiekanalen slechts een verlengstuk van de winkel. Dat moet anders.” De hoogleraar pleit voor een integrale aanpak. “Denken vanuit het geheel met het retailmerk als uitgangspunt en de winkel als één van de kanalen – naast internet en mobiel internet.”
Internet haalt een deel van de omzet weg van traditionele retailers, vult Molenaar aan. “En zelf als dat niet het geval zou zijn, dan nog informeert het de consument veel beter. Of het product elders beter, sneller, of goedkoper wordt aangeboden. Welke sites er beter uitzien, wie er sneller op mails reageert.”
De keuze is ook niet langer locatiegebonden, vertelt Molenaar. “Dat biedt fabrikanten de mogelijkheid om te gaan concurreren met winkelmerken. Foodfabrikanten die worden uitgeknepen door supermarktinkopers, zullen zo ook belangstelling krijgen voor alternatieve kanalen.”
‘Retail past zich maar moeizaam aan’
Gepubliceerd op 16 november 2011 om 00:00
Reacties 0