Er is een einde gekomen aan de stijgende tendens van puur online kopen en de focus wordt gelegd op crosschannel retailing. Dat melden ABN AMRO en CBW-Mitex in het sectorrapport 'Crosschannel retail: de toekomst’, dat vandaag is verschenen.
Consumenten willen een fysieke én online winkel. Daarbij willen zij zelf bepalen wat ze waar, wanneer en hoe kopen. Hoewel de online verkoopcijfers nog steeds spectaculair zijn, stelt ABN AMRO, moeten retailers de offline kanalen zeker niet vergeten.
Onderscheidend zijn is vooral mogelijk in een fysieke winkel, meldt het rapport. “Bij het online shoppen kiest de consument grotendeels voor gemak: shoppen wanneer je maar wilt, eenvoudig prijzen vergelijken”, aldus sector banker retail Michel Koster. “Maar in de fysieke winkel kun je het onderscheid echt ‘ondergaan’. Beleving en goed personeel dat deskundig adviseert zijn daarbij heel belangrijke factoren.” De bank wijst in het rapport voorts op het groeiende belang van samewerking tussen retailers en fabrikanten.
In 2015 is crosschannel retail volgens de onderzoekers verantwoordelijk voor 54,1 procent van de verkopen. De online kopers van dit moment zoeken de fysieke winkel steeds vaker op. Daardoor daalt het aandeel van pure online kopers van 10,4 procent naar 8,8 procent. Daarbij valt op dat de voorkeur voor uitsluitend online kopen niet leeftijdsgebonden is.
Webshops verliezen terrein
Gepubliceerd op 16 november 2011 om 00:00
Reacties 0