De omzet in de gehele foodservice blijft in 2011 op hetzelfde niveau als vorig jaar. Het volume daalt, maar door een prijsstijging van 2,5 procent bereikt de omzetgroei in de totale buitenhuisconsumptie de nullijn. Zo voorspellen FoodService Instituut Nederland (FSIN) en Foodstep, na analyse van alle cijfers en ontwikkelingen.
De maand september bracht zacht weer, waardoor de buitenhuisconsumptie een impuls kreeg. Tot en met november komt daardoor de omzetgroei op 0,7 procent ten opzichte van diezelfde periode het jaar ervoor.
FSIN en Foodstep verwachten dat, door de economische situatie, de omzet eind 2011 uitkomt op nul procent. De horeca zit ook op een omzetplus van 0,8 procent tot en met november van dit jaar. De drankensector daalt (-1,5 procent) iets lichter dan vorig jaar (min drie procent). Dit komt door een relatief goede nazomer.
De omzet van pompshops is tot en met november met twee procent gestegen, dat is vooral toe te schrijven aan de hogere tabakaccijns. FSIN en Foodstep concluderen naar aanleiding van deze cijfers dat 2011 op een nulgroei zal uitkomen. De gemiddelde prijsstijging bedraagt zo’n 2,5 procent, dus er zal sprake zijn van een daling in het volume.
Buitenshuisconsumptie blijft gelijk
Gepubliceerd op 16 november 2011 om 00:00
Reacties 0