Retailers hebben te kampen met een gebrek aan capabele ceo’s voor hun online activiteiten. Volgens recruiters zijn er maar weinig topmannen die een webshop kunnen bouwen en beheren, aldus het Amerikaanse WallStreetJournal.
Target is na een gigantische online storing in september op jacht naar een nieuwe directeur voor Target.com, Walmart heeft aangekondigd in januari een opvolger te zoeken voor Eduardo Castro-Wright, ceo van de wereldwijde e-commerce tak, en warenhuisketen Kohl’s is op zoek naar een nieuwe senior vice president voor haar online activiteiten. Voor de grote ketens wordt het dus een ware jacht naar e-commerce talent.
Topmannen in e-commerce verdienden zo’n tien jaar geleden tussen de vijftig- en honderdduizend dollar per jaar. Nu ligt hun jaarlijkse inkomen tussen de driehonderd- en vijfhonderdduizend dollar. Dit komt omdat er tussen 2004 en 2010 een online groei heeft plaatsgevonden van 66 miljard dollar tot 142 miljard dollar.
Grote spelers als Amazon voeren druk uit op andere retailers om hun online activiteiten uit te breiden. Het belang van een goede e-commercestrategie werd in september onderstreept toen Target een exclusieve Missoni fashion lijn lanceerde. Door het hoge aantal sitebezoekers lag de webshop voor het grootste deel van de dag plat. De storing wekte ergenissen op bij consumenten en deed de reputatie van de keten geen goed. Enkele weken voor de storing beëindigde Target zijn samenwerking met Amazon, dat al die tijd verantwoordelijk was geweest voor de online aanwezigheid van de discounter.
'Zoektocht naar e-commerce topmannen'
Gepubliceerd op 17 november 2011 om 00:00
Reacties 0