Online shoppers zijn geneigd om producten te kopen die mensen in hun omgeving ook hebben aangeschaft. Volgens onderzoek dat is gepubliceerd in de International Journal of Marketing Research voelen consumenten zich er prettiger bij wanneer een product door iemand uit hun omgeving is gekocht.
“Huishoudens baseren hun reguliere aankopen ook op die van hun buren, dus waarom zouden online shoppers dat niet doen?", aldus onderzoeker Qi Wang. Wang keek naar de verkoopcijfers van negentig verschillende digitale camera’s op Amazon.com. Daaruit bleek dat de verkopen een flinke boost kregen als consumenten zagen dat hun collega’s, buren of vrienden het product ook hadden aangeschaft.
Volgens Wang had het tonen van lagere verkoopcijfers weer geen invloed op het aankoopgedrag van consumenten. Goed nieuws voor winkeliers die voor een bepaald product lage verkoopcijfers hebben, aldus de onderzoeker. “Zolang enkele mensen het product hadden gekocht, maakte dat geen verschil in de populariteit van de camera.”
Online shoppers kijken graag af
Gepubliceerd op 18 november 2011 om 00:00
Reacties 0