'Crosschannel goed voor doe-het-zelfbranche'

Retailers uit de doe-het-zelfbranche die ook online willen gaan verkopen, hebben een compleet nieuw businessmodel nodig. Dat blijkt uit een sectorrapport van ABN AMRO naar crosschannel koopgedrag binnen verschillende retailbranches, zo schrijft Emerce. Van de ondervraagden bleek 76 procent alleen bij fysieke doe-het-zelfzaken te hebben gekocht. De online kopers die er zijn, kijken vaak eerst in stenen winkels naar het te kopen product.

Uit het onderzoek blijkt dat het lezen van beoordelingen van een product en het kunnen vergelijken van de prijs nu de belangrijkste redenen zijn voor de consument om via het internet producten te bestellen. Om de e-commerce te integreren met de fysieke winkels, kunnen retailers uit de doe-het-zelfbranche online producten aanbieden die niet meer op voorraad zijn bij de retailer, wat een positief effect heeft op de omloopsnelheid voor deze producten.

Volgens ABN AMRO zullen de doe-het-zelfzaken een andere indeling krijgen, wanneer een groter deel van het assortiment online wordt gereserveerd en in de winkel wordt opgehaald. Een voorbeeld hiervan is een drive-in, voor het afhalen van online bestelde producten. Ook zou een samenwerking met de fabrikant, waarbij de klant online bij de fabrikant bestelt en het product bij een willekeurig doe-het-zelfwarenhuis ophaalt, volgens ABN AMRO interessant zijn.

Het online aandeel in de branche elektronica is in verhouding met de doe-het-zelfbranche volwassen te noemen. Volgens het rapport zal dit een van de eerste sectoren zijn in retail waar de kanalen versmelten.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!