Fifth Avenue: van denim tot diamanten

Winkelstraten zijn steeds vaker inwisselbaar, is een veelgehoorde klacht in ons land. Het is een ontwikkeling die in alle westerse retailmarkten zichtbaar is. Ook de prestigieuze Fifth Avenue in New York herbergt ondertussen een reeks winkelketens die zich op de grote massa richten.

Zara, Abercrombie & Fitch, H&M, Gap, Hollister, Uniqlo; ze hebben een vestiging in Fifth Avenue. De zogeheten ‘mallification ‘ van de ooit vooral luxe winkelstraat is met de komst van de ‘goedkope en vrolijke’ modeketen Forever21 afgelopen maand bijna voltooid, aldus de New York Post.

Fifth Avenue was decennialang een plek voor luxe shoppers. Het was een winkelstraat in het hoge segment met winkels als Cartier, Henri Bendel, Harry Winston, Louis Vuitton en Tiffany &co. Het hoge segment is niet volledig verdwenen, maar het is vooral een spot geworden voor grote spelers die bereid zijn een winkelhuur van 2500 dollar per vierkante meter te betalen. De winkel is daarbij vooral een belangrijk marketinginstrument.

In de straat was altijd wel sprake van een mix tussen het luxe- en middensegment, stelt Faith Hope Consolo, voorzitter van makelaar in winkelvastgoed Prudential Douglas Elliman’s retail group. “Maar de komst van Abercrombie & Fitch in 2005 was een keerpunt. Het lokte hordes jeugd naar Fifth Avenue. Hollister, die er afgelopen jaar een vestiging opende, bracht zo mogelijk nog meer gillende jeugd in de straat.”

Een vestiging in Fifth moet meer dan alleen de beste winkel zijn van een winkelbedrijf, ‘het moet een statement store zijn’. “Daarom bestaat de pui van Hollister uit een gigantisch videoscherm met oceaanbeelden.”

De combinatie van luxe winkels en flagship stores – ‘van denim tot diamanten’ - maakt Fifth Avenue een ‘gezondere shopboulevard’, stelt Consolo. “Maar hoewel Fifth nog steeds bruist, vertegenwoordigt het niet meer de glamour van het oude New York.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!